tiistai 5. marraskuuta 2013

YTL:n käyttiksessä olevat ohjelmat

YTL:n käyttöjärjestelmä

YTL:n kehittelemään käyttöjärjestelmää voi jokainen testata ihan itse. Testaamista varten on oltava läppäri ja tyhjä USB-tikku tai esim. CD. Koneen boottaamista varten sinun on luotava "bootaustikku". YTL:n sivuilla on hyvät ohjeet tämän tikun luomisesta.

Ohjeet bootaustikun luomiseen.


Toni Pohjanoksan diat sähköistyvästä YO-kirjoituksista

Lukiostamme osallistui joitain opettajia Kohti sähköisiä yo-kirjoituksia -koulutukseen Lohjan lyseolla marraskuun (2013) alussa. Yhtenä päivänä koulutuksessa oli YTL:n edustaja Toni Pohjanoksa puhumassa sähköistyvistä YO-kirjoituksista. Alla on suora linkki Tonin dioihin. Dioissa olevat asiat ovat tällä hetkellä vielä suunnitelma-asteella, mutta näistä saa jotain käsitystä hankkeen etenemisestä.

Toni Pohjanoksan diat saat auki tästä.

Tonin terveiset dioihin liittyen:
"Muistathan kuitenkin mainita, että nämä ovat vielä luonnoksia matematiikka pois lukien.
Eli kannattaa varautua, että joitain muutoksia tulee. Varsinaiset luonnostekstit julkaistaan vuoden vaiheen tienoilla."

  

Dioista mieleen tulevia asioita:

1. Ensimmäiset YO-kokeet suoritetaan suljetussa verkossa.

Kaikki netin materiaalit eivät ole käytössä. Ilmeisesti siis kokeessa annetaan kaikki materiaali valmiina, kuten tähänkin asti. Mitä tämä tarkoittaa tiedonhaun osaamiselle? Jos kaikki materiaali annetaan valmiina, niin sitä ei tarvitse etsiä vapaasta netistä. Se ei kuitenkaan tarkoita materiaalin vähäisyyttä, vaan annettu aineisto saattaa olla hyvinkin laaja, jolloin tiedonhaussa pitää osata etsiä tietoa laajoista dokumenteistä tai nettisivustoista. Millaisia taitoja siinä tarvitaan?

2. Työvälineet muuttuvat

Miten tiedämme mitä työvälineitä käytetään? Mitä ohjelmia on käytössä? Oppilaita olisi hyvä valmistaa mahdollisimman monipuolisten ohjelmien/laitteiden käyttöön. Samoin opettajia. Opettajien koulutus on avainasia, koska he käyttävät näitä eri laitteita ja ohjelmia oppilaiden kanssa ja ohjeistavat niiden käyttöön.

Seuraavaan tekstiin laitan ylös iPadeissämme olevat pienohjelmat ja YTL:n käyttöjärjestelmässä olevat ohjelmat. Ehkä se antaa jotain vinkkiä siitä, mitä meidän pitäisi osata ja osata opettaa...

3. Laajempien materiaalikokonaisuuksien käyttö

Kokeeseen annettava materiaali saattaa olla esimerkiksi video, äänitiedosto (esim. haastattelu) tai simulaatio.
Mitä se tarkoittaa? Miten tehtävät saattavat muuttua? Miten meidän koulussa voitaisiin tätä huomioida ja jo varmasti huomioidaankin?

4. Tekniset ehdot

Luultavimmin koe tullaan kirjoittamaan oppilaan omalla koneella, jonka tulee olla normaali läppäri x86 prosessorilla. Koneessa tulee olla USB tai CD liitäntä.
Miten aiomme tämän asian ottaa huomioon? Tällä hetkellä koulussamme on käytössä jonkin verran iPadeja, joita käytetään joillain kursseilla aina yhden kurssin ajan. Tabletlaitteella koetta ei kuitenkaan tulla kirjoittamaan, joten meidänkin kannattaa panostaa läppäreiden käytön opetteluun.
Voisimmeko kannustaa oppilaita käyttämään omia läppäreitään jo opiskelussa?

5. Mitä me voimme jo nyt tehdä?

● Laitteita tarvitaan ensisijaisesti opetusta varten
Meillä on iPadit käytössä kursseilla - tiedonhakua, autenttisia aineistoja
Lisäksi kannettavia - pidempien tekstien kirjoittaminen
Oppilailla tulisi olla kone käytössä koko ajan...

● Tvt:n ottaminen osaksi opetusta
Aloitetaan ihan pienestä - kasvatetaan osaamsita pikku hiljaa
Opettajien olisi otettava sähköiset kokeet myös kurssikokeiksi - on tavoite. Mitä se vaatii? Sähkön ja verkon saatavuus? Laitteet?

● Arviointi osaksi tietokoneella – erilliset osuudet
Kokeessa voisi olla jokin erillinen osuus, joka tehdään tietokoneella. Miten tämä järjestettäisiin koeviikolla?

● Toimivat yhteydet opetusta ja koetta varten
Langaton verkko. Miten se toimii tällä hetkellä?

● Koulun tarjoamien digitaalisten oppimisympäristöjen käyttäminen
Meillä on koulussamme käytössä Fronter. Kuinka sitä käytetään tällä hetkellä? Voisiko tätä käyttöä edistää? Onko meillä tämä sama alusta käytössä myös ensi vuonna?

● Sähkön riittävyyden varmistaminen koetilassa

● Seuratkaa projektin etenemistä, ottakaa rohkeasti yhteyttä ja kommentoikaa
DIGABI-nettisivut

Blogin tarkoitus

Tähän blogiin kerätään tietoa YO-kirjoitusten sähköistymisestä sekä kirjoitellaan erilaisten sovellusten kokeilemiseesta ja keskustellaan koko prosessin edistymistä ja siihen valmistautumisesta Porkkalan lukiossa.